2 dagen sight sering Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Carolijn De Jonge - WaarBenJij.nu 2 dagen sight sering Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Carolijn De Jonge - WaarBenJij.nu

2 dagen sight sering Lima

Door: Carolijn

Blijf op de hoogte en volg Carolijn

07 Juni 2023 | Peru, Lima

En toen was het weekend.

Zaterdag was een vrije dag en op zondag zou ik de rest van de groep ontmoeten.

Ik had een tour geboekt om naar een grote inca tempel te gaan.

Om 8.45 werd ik door de prive taxi opgehaald geregeld door pure Peru, waarmee ook koning aap in zee gaat. Veilig dus.

De rit er na toe duurde ongeveer een uurtje, met een tussenstop in Barranco, een bohemien wijk in Lima waar veel kunstenaars wonen.

Er zijn daar leuke parken en muur beschilderingen, en de bridge of Sights, een brug die je over moet lopen met je adem in, en als dat lukt mag je een wens doen. Helaas werd die gerenoveerd, en kon je er niet over.... wensen genoeg[e-1f604].

Toen op weg naar Panchacamic. Dit is een religieuze tempel uit de

Incatijd, en nog eerder.

Ook tijdens de weg ernaar toe vertelde de gids over de wijken van Lima, het ontstaan daarvan (veel emigranten uit Venezuela)

De krotten wijken zijn echt niet veilig.

Panchamacac is heel groot, met een echte tempel, en veel bijgebouwen om vroeger de pelgrims op te vangen die van heinde en ver kwamen.

De rondwandeling was 5 km ongeveer,met aardig wat trappen.

Ook 2 soorten stijlen van bouw, van de inca's en de cancha's. De cancha's waren het eerst, en de inca hebben de "tempel" gekocht, maar wel met de zelfde gebruik. Dus toen ook al werd er onderhandeld. Dit is ong 5000 jaar geleden.

Ook zag je goed de verschillende bouwstijlen: de cancha's gebruiken muren van alleen steen, de inca ook chament.

Om een uur of 2 was ik weer terug in het hotel. Aan de overkant een hapje eten, en toen naar de inka markt. Dat waren 3 hallen vol met allemaal kleine winkels, waar je inka souvenirs kon kopen. Ik heb niks gekocht, ik koop het liever onderweg.

's avond ben ik met Celia, haar vader en haar kinderen, een tweeling van 4, Brianna en Fabriozo bij een bekend kiprestaurant wezen eten. Een populair Peruaans gerecht polls alla brasserie, kip van 't spit. En natuurlijk pisco sour. Gezellig en lekker.

Oorspronkelijk zou ik dan nog een meeting krijgen met de rest van de reis groep, maar dat was verschoven omdat een deel van de groep vertraging had.

Zondag rond half 9 was dan de eerste kennismaking met de gids en de rest. De eerste indruk was al goed.

Eigenlijk wilde ik een dagje rustig aandoen, maar de gids kwam gelijk met een tegen voorstel. Eerst 45min lopen naar de parque del amor, onderweg geld halen, dan met taxi's naar de binnenstad.

Ik ben meegegaan met de flow.

Parque de Amor is bekend om zijn standbeeld met twee vrienden personen, omgeven door een muur ala gaudi stijl, en een hek vol slotjes om de liefde te bezegelen. Helaas moest je dan wel met zijn tweeën zijn, anders gaf het ongeluk...dus toch maar niet gedaan.[e-1f600]

Een kwartiertje lopen daarvan daar was

Daarna met 2 taxi's naar de binnenstad, plaza de mayor. We waren precies op tijd om de wisseling van de wacht te zien. Een paar minuutjes lopen. We kregen een rondleiding, en met name de catacubes waren heel interessant

Van oorsprong oude graven, soms wel 3 meter diep, allemaal op elkaar. Omdat er ook veel pandamieen waren, werden het ook massagraven. In Lima was toen nog geen ruimte voor uitbreiding en de mensen moesten snel begraven worden.

Bij de renovatie werden alle botjes en schedels mooi gerangschikt. Een beetje luguber vond ik het wel.

Na de lunch met zijn allen, spitste de groep zich in drieën.

Een naar het largo museum, ik en nog 2 anderen naar het goudmuseumm en de rest van de groep naar een pisco proeverij.

Het goudmuseum was een klein museum, met een uitgebreide collectie aan goud en wapens. Meest bijzondere waren klein turbines,nu het medisch beeld in Peru, vroeger waarschijnlijk een religieuze functie. In de inca tijd.

We sloten de dag af met gezamenlijk eten. Ziet er naar uit dat het een close groep wordt, die elkaar helpt waar nodig is. Erg fijn.

• 07 Juni 2023 - 04:13

Carolijn De De Jonge:

Note van de auto: de automatische control is hard aan het werk.

• 07 Juni 2023 - 08:33

Laurie:

Wat fijn dat het een leuke groep is!

Leuke foto's, behalve die van de botjes [e-1f609]

• 07 Juni 2023 - 11:35

Hans:

Jullie zijn aardig actief en hebben al veel gezien.

• 08 Juni 2023 - 17:24

Anja:

Lieve Carolijn,

Spannende verhalen, het klinkt alsof je het écht naar je zin hebt en daar ben ik blij om.

De tijd gaat hier ook wel snel dus we zien elkaar gauw weer terug.

Groetjes,

Mama