Nazca, nachtbus arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carolijn De Jonge - WaarBenJij.nu Nazca, nachtbus arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carolijn De Jonge - WaarBenJij.nu

Nazca, nachtbus arequipa

Door: Carolijn

Blijf op de hoogte en volg Carolijn

10 Juni 2023 | Peru, Arequipa

Vrije dag : Nasca

Vandaag was een vrije dag in Nasca.

De nachtbus naar Arequipa zou pas om half elf s avonds vertrekken.

Je kon dus enkele excursies maken.

Als groep besloten we om een dagtour te nemen, daar dat dan goedkoper uitviel.

Om half 10 werden we opgehaald door het busje.

Als eerste gingen we naar de piramide. Dit is net zoiets als panchacamac waar ik het eerder over had, alleeen een iets andere bouwstijl.

Vervolgens gingen we naar chauchilla cemetery. Hier werden de doden begraven, de doden zitten, kijkend in de richting van de zon. Door ze zo te laten zitten werden de botten van de benen gebroken. Vervolgens werd het lichaam in katoen gewikkeld en werden ze gedehydreerd door de zon. Zo zijn ze goed intact gebleven.

De mummies werden begraven met hun bezittingen, maar helaas werden deze leeggeroofd door de spanjarden.

puquios. Met deze term worden de ondergrondse bronnen aangeduid die te bereiken zijn via een spiraalvormig aflopend pad. De voeding van deze bronnen, zo is ontdekt, bestaat uit infiltratie door een grondwaterhoudende bodemlaag, vanuit de bedding van deNazca-rivier.

De Puquios zijn onderling verbonden door, door mensen aangelegde, ondergrondse bevloeiingskanalen. Vanwege de diepe ligging zijn deze kanalen waarschijnlijk ook bedoeld als buffer/waterberging .

Nog even langs een pottenbakkerij en toen weer naar het hotel om te relaxen en de koffers te halen. Even eten in de stad en toen met de bus mee.

De reis was niet erg comfortabel. Maar ik heb gelukkig wat kunnen slapen.

• 10 Juni 2023 - 16:56

Els:

Zo leuk om zoveel bekende dingen te zien!

Ik hoop, weet het bijna zeker, dat je net zo geniet van deze reis als wij van onze reis een paar jaar geleden.

• 11 Juni 2023 - 18:42

Anja:

Dag Carolijn,

Wat maak je mooie foto’s bij je reisverslag. Ze illustreren ook goed wat je beschrijft.

je moeder had vandaag (zondag 11-6) een drukke dag en is nu onderweg naar huis.

Daarom zal ik dit reisverslag bewaren tot morgen en haar dan laten lezen.

Ik print alles ook uit zodat ze het zelfstandig vaker kan lezen, onafhankelijk van een computer.

Ze geniet erg van je verhalen en foto’s, is vol belangstelling en heeft er pret aan.

Fijne dag gewenst morgen,

Anja