Paracas, ica, nasca - Reisverslag uit Ica, Peru van Carolijn De Jonge - WaarBenJij.nu Paracas, ica, nasca - Reisverslag uit Ica, Peru van Carolijn De Jonge - WaarBenJij.nu

Paracas, ica, nasca

Door: Carolijn

Blijf op de hoogte en volg Carolijn

08 Juni 2023 | Peru, Ica

En toen begon de rondreis.

We moesten al vroeg vertrekken. Om 5.45. We zouden naar de Ballestaseilanden gaan, vlak bij Ica.of tewel de mini Galapagos. Op dit eiland wonen duizenden zeehonden, zeeleeuwen, pinguïns en pelikanen. Alleen vanaf de boot zou je ernaar kunnen kijken, maar je mag niet op het eiland.

De rit zou zo'n 4 uur duren. Met een koffiestop.

Helaas ging de tocht niet door ivm slecht weer. Erg jammer.

We gingen door naar het natuurreservaat Paracas, wat er vlak bij lag. Boeiend om te zien hoe woestijn en zee bij dit reservaar samenkomen. De rondleiding duurde ong handerhalf uur, vele stranden en mooie uitzichten.

Bij het kleine plaatsje Pisco gingen we lekker vis eten. Ik had visbouillon, op aanraden van de gids. Dit zou goed helpen tegen verkoudheid, die in een zeer rap tempo opkwam[e-1f910].

Gelukkig zagen we nog pelikanen en een zeehond.

Vervolgens nog een uurtje reizen naar Ica. Daar was het hotel, en werd ik afgezet. Met een vol hoofd is het geen pretje om in een buggy hobbelend door de zandduinen te rezen en te zandboorden helaas.

De rest van de groep ging dit wel doen, en het was erg leuk zeiden ze. Alleen hadden ze terug in de file gestaan, waardoor ze een uurtje later terug kwamen.

De dag erop trokken we richting Nazca. Gelukkig voelde ik me al een stuk beter! Voor deze dag konden we geen plannen maken, want dat zou afhankelijk zijn van hoelang de reis zou duren ivm wegwerkzaamheden en of het weer goed genoeg was om te vliegen over de Nazca lijnen. De reis opzich zou ook ong 4 uur duren als alles goed ging.

En deze keer hadden we wel geluk.

We konden gelijk langs de werkzaamheden reizen De gids vertelde dat het ook nog eens 3 uur extra kon duren!

Ook de vliegtuigjes vlogen. Het weer was stabiel.

Voordat we naar de luchthaven gingen stopten we nog bij een kraampje vaar

Sergio, onze gids ons sinaasappels en pecannoten liet proeven.

Ook stopten we bij een uitzichttoren, waar je alvast 3 figuren van dichtbij kon zien.

De nascalijnen zijn figuren in de woestijn gevonden, er zijn er diversen, zoal bijvoorbeeld de kolibrie, de astronaut en de aap. Waarom de inca's deze lijnen gemaakt hebben, gaan veel speculaties rond. De meest waarschijnlijk is voor agrarische doeleinden. De bekendste onderzoekster was Maria Reiche.

Bij de luchthaven was het inchecken, wegen, belastingen betalen, alles bij een appart loket. Het was niet erg druk, en al snel was de eerste groep vertrokken. Het waren vliegtuigjes voor 6 personen, en bij onze groep kwam nog een Française.

Terwijl we moesten wachten dronken we nog wat en kochten een paar wat souveniertjes.

Onze medereizigers hadden een grandioze tijd gehad, maar zagen wel een beetje witjes[e-1f630].

En toen was het onze beurt!

De rit duurde ongeveer een half uurtje, waarbij het vliegtuigen bij

Vliegtuigjes de figuren steeds kantelde van links naar rechts om iedereen evenveel te laten zien. Een half uurtje was voldoende om de maaginhoud op het nippertje kon binnen houden!

We waren rond theetijd bij het hotel en konden we uitgebreid bij komen!

• 09 Juni 2023 - 09:14

Elise:

Wat mooi dat de rondreis is begonnen! En fijn dat je weer opgeknapt bent en je beter voelt! Lijkt me een hele ervaring in zo'n vliegtuigje. Geniet van alles!

• 09 Juni 2023 - 11:18

Laurie:

Geweldig om de Nasca-lijnen te zien!! Fijn dat je weer bent opgeknapt!

Liefs, Laurie

• 09 Juni 2023 - 20:01

Hilda:

Hoi Carolijn, wat een bijzondere belevenissen! En leuk om zo een beetje mee te genieten! Die vliegtuigjes, tja, ik denk dat ik er niet in was gestapt[e-1f92a]. Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag!